Bronnen
Voor algemene uitleg over de opzet en het doel van de BAS-IP SIP portal zie dit artikel
Dit is de link naar de SIP Portal
Om de app te downloaden kies je deze voor Android of deze voor IoS
Inhoudsopgave
Registreren
Volg bovenstaande link om op de startpagina van de SIP portal te komen.
1. Klik Sign Up om je te registeren.
TIP |
Als installateur/leverancier kun je initieel onder een eigen account, met eigen login en wachtwoord, nummers aanvragen voor de installatie. Daarna kun je deze nummers overdragen naar de eindklant door in de accountgegevens het emailadres en het wachtwoord aan te passen! |
|
LET OP: Vul een email adres in waarvan je de email kunt controleren. Er wordt een verificatie-mail gestuurd die je binnen 5 minuten moet kunnen bevestigen, anders vervalt de registratie.
Gebruik van de portal
Nadat je een account hebt aangemaakt en het email adres bevestigd, kun je inloggen op de portal. Je komt dan in het volgende menu:
Onderstaand een korte uitleg per onderdeel van het menu. In de paragrafen hierna wordt per onderdeel verdere uitleg gegeven.
|
1. Account information
|
2. Virtual Numbers
- Het overzicht van de nummers die aan je account zijn gekoppeld.
- Een vrij in te geven naam bij het nummer dat aangeeft voor wie of wat dit nummer in gebruik is.
- Het wachtwoord dat bij het nummer is vastgelegd en dat in de app, het paneel of de monitor moeten worden gebruikt om deze SIP account te kunnen laten registreren in de SIP portal.
- DTMF geeft aan op welke wijze de DTMF-codes (toontjes die de deur kunnen openen tijdens een gesprek) moeten worden verstuurd. Default waarde rfc2833 hoeft normaal gesproken niet aangepast te worden.
- Acties die per nummer kunnen worden uitgevoerd. "Edit" biedt de mogelijkheid om de gegevens in de kolommen links aan te passen. De ander keuzes Call Management en App settings worden hieronder toegelicht.
- Telt het totaal aantal nummers in de bovenstaande kolom.
- Met "Add number" voeg je nieuwe nummers toe. Dit kan tot het maximum aantal dat in de vorige paragraaf genoemd is bij punt 2.
5.1 Call Management
Een heel sterke eigenschap van de BAS-IP intercom oplossing, is de flexibiliteit waarmee je oproepen vanaf een voordeur kunt routeren naar mobiele toestellen. Enerzijds wordt er in de intercomposten al een mogelijkheid geboden om gesprekken naar een of meerdere mobiele toestellen te routeren. Zie hiervoor de pagina Oproepomleiding.
Maar in deze SIP Portal kun je nog aanvullende routeringen zetten. Dat geeft een extra voordeel omdat je voor aanpassingen niet verbonden hoeft te zijn met een monitor of paneel. Deze aanpassingen kun je overal maken waar je toegang hebt tot je account in de SIP Portal.
LET OP: Denk goed na over de logica van omleidingen die je in monitoren en de portal vastlegt en eventuele combinaties hiervan.
|
*) In een voordeurpaneel wordt een tijd vastgelegd die bepaalt hoe lang een oproep mag duren. Deze duur is leidend en trekt zich niets aan van Oproepomleidingen. Als dus een paneel maximaal 30 seconden kan bellen, heeft een Oproepomleiding nà 30 seconden geen enkele zin. De oproepduur van een paneel is in te stellen. Wil een omleiding effectief zijn, dat zal de de maximale oproeptijd van het paneel altijd langer moeten zijn dan de hierboven bij 5 ingegeven vertraging!
5.3 App settings
Een zeer handige pagina die gebruikt wordt om een QR-code te generen die hoort bij het betreffende nummer.
Vanuit de lijst met nummers worden het nummer (account) en het wachtwoord, incl. andere gegevens, die in de BAS-IP Intercom app anders handmatig moeten worden ingegeven, opgenomen in een QR code.
|
TIP: De QR-code kun je kopiëren of uitprinten. Daarmee kunnen app-gebruikers die geen toegang hebben tot de portal, toch heel eenvoudig hun app activeren.
3. Gespreksstatistieken
De gespreksstatistieken geven een uitgebreid overzicht van alle oproepen die tussen SIP-nummers hebben plaatsgevonden. Dit levert informatie op omtrent de juiste instellingen van het systeem, de oproepomleidingen en de registratie van de apps. Maar ook over bijvoorbeeld het aantal keren dat een paneel aan de voordeur of de slagboom wordt gebruikt en wie de oproepen beantwoord heeft.
LET OP: Het betreft dus niet oproepen die via het interne protocol worden afgehandeld. Deze zijn hier niet zichtbaar. Die kun je in de monitors zelf terugvinden. Zie de uitleg over het belmenu.
Vanuit het hoofdmenu kies je voor "Call Statistics". Daarmee komt er direct een overzicht dat er ongeveer zo uit ziet:
- Als je de statistieken vanaf een specifiek nummer wilt zien, vul je hier dat nummer in. Laat je dit veld leeg, dan krijg je alle gesprekken vanaf jouw nummers.
- Als je gesprekken naar een specifiek nummer wilt zien, vul je hier dat nummer in. Laat je dit veld leeg, dan krijg je alle gesprekken naar jouw nummers.
Wil je dus specifiek alle gesprekken zien van het ene naar het andere nummer, dan vul je beide velden 1. en 2. in. - Filtert op gesprekken vanaf een bepaalde datum. Volgorde: Maand, dag, jaar.
- Idem voor gesprekken tot een bepaalde datum.
De data in 3 en 4 mogen ook beide gevuld zijn. - De gefilterde lijst met hier de nummers waarmee uitgaand gebeld is.
- De lijst van nummers waar naartoe gebeld is (ingekomen gesprekken).
- Datum en tijd van de oproep
- De duur van het gesprek
- De status/het resultaat van het gesprek. Dit kan zijn:
Mislukt (failed)
Geannuleerd/geweigerd (cancelled)
Beantwoord (answered)
Geen antwoord (no answer).
TIP: Door te klikken op een van de kolomkoppen 5 t/m 9, wordt er gesorteerd op de waardes in die kolom. - (niet in het plaatje) linksonder het totaal aantal gefilterde gesprekken.
- De mogelijkheid om de lijst te exporteren naar CSV-formaat.
- Druk op "Find" als je je filterinstellingen hebt aangepast en de resultaten van dat nieuwe filter zichtbaar wilt maken.
4. Apparaat toevoegen / Add Device
In deze menukeuze voeg je apparaten toe aan je account. Het toevoegen van apparaten gaat eenvoudig met het gebruik van de BAS-IP intercom app. Zorg dat de app op je mobiele device geïnstalleerd is en gerechtigd is om de camera te gebruiken om QR-codes te scannen. Zie dit artikel.
Ieder apparaat dat je toevoegt, zal het aantal "virtual numbers" met 5 verhogen.
Om handig (en snel) te kunnen werken, gebruik je bij voorkeur een laptop/PC die ingelogd is op de BasIP SIP portal. En je telefoon met de BasIP Intercom app.
Vervolgens voeg je met de volgende stappen snel en eenvoudig hardware toe aan je account:
- Ga in de app op je telefoon links bovenin naar het instellingen-menu , kies "Assistant" en dan "Scan QR code".
- Kies op je PC In de SIP-portal "Add Device" in het menu en scan de getoonde code met de app.
- Scan de QR-code achterop de monitor of het paneel.
Als alles goed is gegaan, zal je hardware zijn toegevoegd en heb je 5 extra nummers beschikbaar in je portal. Wil je meer nummers hebben en heb je meer apparaten, dan herhaal je simpel de stappen 2 en 3.
5. Geblokkeerde adressen
Het kan voorkomen dat accounts geblokkeerd worden. Dit is een veiligheidsmaatregel die bedoeld is om misbruik van de SIP Portal te voorkomen. Het betreft dan SIP accounts (nummers) die geblokkeerd worden omdat er:
- 3 keer geprobeerd is met een verkeerd wachtwoord een SIP account (nummer) in te loggen.
- 5 keer geprobeerd is een nummer te bellen dat niet op de SIP server bestaat of niet in jouw nummerreeks staat.
Het nummer dat om die redenen geblokkeerd is, kun je weer vrijgeven door in het menu naar de geblokkeerde adressen (Blocked Addresses) te gaan, het nummer en/of IP adres te zoeken, aan te klikken en op "deblokkeren" (unblock) te klikken in die regel.
In de app zal de status "registering in progress" veranderen in "registered" met een groen punt.
Opmerkingen
1 opmerking
Bij de portal is één item toegevoegd, en wel de External numbers
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.